tirsdag 19. juli 2011

Felling av den store tujan

Halvannen meter fra husveggen har en tuja stått og vokst seg stor i mange tiår. Den sto og balanserte på en enda eldre natursteinsmur. I tillegg var vi redd for at tujan hadde rotnet innvendig. Vi hadde derfor lyst å få bort treet før det fallt over huset. Etter å ha kontaktet utallige firmaer for å få noen til å felle treet fikk vi endelig napp. For anledningen kommer Alf Reitan og foreviger hendelsen. Detter er bilder han har tatt.


Ett par dager før treet skal felles kommer brannvesente og hjelper oss så vi får festet stroppene opp i treet.



Så kommer Kranpartner for å holde treet mens vi kapper det, så vi skal være sikre på at det ikke faller over huset.



Min forlovede står og funderer på om vi skal klare å nå stroppene for å feste på kranvaieren.



Jeg kommer meg opp i treet, og etter å ha strukket meg så mye at jeg begynner å skjelve klarer jeg endelig å få huket kroken inn på stroppene.



Sagførerne går løs på tujan med motorsag. Stammen er så tykk at de må jobbe seg innover som en bever.



Når det kun er noen få cm av stammen igjenn som ikke er skåret over blir treet nappet opp med kranen.



Treet blir kranet over veien.



På nedsiden av veien blir treet lakt ned for senere å bli kappet opp.



Jeg står og betraktet det enorme treet. Det viser seg å være 27 meter og veide 4 tonn.


Treet er endelig borte! Det viste seg at treet var friskt hele veien gjennom, men det var godt å ha en bekymring mindre:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar